2019-03-22

Statut Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

STATUT
MUZEUM MARYNARKI WOJENNEJ W GDYNI
 
 
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
 
 
§ 1. Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, zwane dalej „Muzeum”, jest
państwową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2012 r. poz. 987), zwanej
dalej „ustawą o muzeach”;
2) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu
działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 oraz z 2014 r. poz. 423);
3) rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie
rozciągnięcia przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności
kulturalnej na działalność kulturalną prowadzoną przez jednostki organizacyjne
podległe lub nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 195);
4) statutu.
§ 2. Organizatorem Muzeum jest Minister Obrony Narodowej, który zapewnia
środki niezbędne do jego utrzymania i rozwoju.
§ 3. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego
sprawuje nadzór nad Muzeum w zakresie określonym w ustawie o muzeach.
§ 4. Muzeum jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez
Ministra Obrony Narodowej pod numerem RIK MON 2/2007.
§ 5. Muzeum posiada osobowość prawną.
§ 6. Siedzibą Muzeum jest Gdynia, a terenem działania obszar Rzeczypospolitej
Polskiej i zagranica.
§ 7. Muzeum używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła
Rzeczypospolitej Polskiej oraz nazwą Muzeum w otoku w brzmieniu: „Muzeum
Marynarki Wojennej w Gdyni”.
§ 8. Muzeum może używać nazwy skróconej w brzmieniu „MMW”.
 
 
Rozdział 2
Zakres działania Muzeum
 
 
§ 9. Do zakresu działania Muzeum należy upowszechnianie wartości
historycznych związanych z historią i tradycją Marynarki Wojennej, popularyzacja
wiedzy o polskiej marynarce wojennej oraz promowanie Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 10. Muzeum prowadzi działalność w szczególności przez:
1) gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie, pozyskiwanych
w drodze zakupu, darowizn od osób fizycznych, osób prawnych, instytucji
państwowych, organizacji społecznych, stowarzyszeń i fundacji;
2) poszukiwania zabytków w celu ich pozyskania do zbiorów;
3) inspirowanie twórczości w zakresie sztuk pięknych o tematyce związanej
z dziejami oręża polskiego na morzach;
4) przechowywanie, konserwację, inwentaryzację i katalogowanie muzealiów;
5) organizowanie wystaw stałych i czasowych;
6) prowadzenie działalności edukacyjnej;
7) udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
8) prowadzenie biblioteki fachowej oraz archiwum;
9) współpracę z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją rządową
i samorządową, innymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi,
mediami, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi
nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi;
10) użyczanie muzealiów innym muzeom krajowym i zagranicznym;
11) współdziałanie w tworzeniu nowych placówek muzealnych o charakterze
wojskowo-historycznym w kraju i za granicą;
12) spełnianie funkcji konsultacyjnej w dziedzinie wojskowo-morskiej na rzecz innych
muzeów, izb pamięci narodowej, sal tradycji w jednostkach wojskowych, filmu,
teatru, telewizji, twórców, stowarzyszeń miłośników dawnej broni i barwy oraz
kolekcjonerów militariów;
13) opracowywanie i publikacje wyników badań naukowych, katalogów,
przewodników wystaw, sprawozdań, wydawnictw popularnonaukowych
i popularnych dotyczących historii Marynarki Wojennej;
14) przynależność do krajowych i zagranicznych stowarzyszeń muzeów wojskowohistorycznych
oraz organizowanie konferencji i spotkań naukowych o charakterze
krajowym i międzynarodowym.
§ 11. Muzeum gromadzi zbiory z zakresu historii i tradycji Marynarki Wojennej.
§ 12. Muzeum gromadzi następujące rodzaje zbiorów:
1) okręty, pomocnicze jednostki pływające, samoloty i śmigłowce, pojazdy
wojskowe i ich części lub wyposażenie;
2) broń białą, strzelecką, artyleryjską, rakietową i podwodną;
3) medale, ordery, odznaczenia, znaczki patriotyczne;
4) utwory plastyczne, obrazy, grafiki, rzeźby i wytwory rzemiosła artystycznego;
5) makiety, dioramy, modele okrętów, statków, samolotów i śmigłowców, pojazdów
wojskowych i ich wyposażenia;
6) urządzenia i wyposażenie okrętowe;
7) pamiątki, puchary, plakiety, proporczyki i inne materialne świadectwa życia
społecznego;
8) umundurowanie i wyposażenie wojskowe;
9) sztandary, bandery, proporce, znaki dowódców, flagi państwowe;
10) archiwalia, kolekcje osobiste, relacje i opracowania, filmy, fotografie i albumy;
11) materiały biblioteczne, starodruki, książki, mapy, czasopisma, druki ulotne.
 
 
Rozdział 3
Nadzór i zarządzanie Muzeum
 
 
§ 13. Nadzór nad Muzeum sprawuje Minister Obrony Narodowej.
§ 14. 1. Muzeum zarządza Dyrektor, powoływany i odwoływany przez Ministra
Obrony Narodowej na wniosek Dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa
Obrony Narodowej sprawującej, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, nadzór nad
Muzeum.
2. Dyrektor może zostać wybrany w drodze konkursu przeprowadzonego przez
Ministra Obrony Narodowej.
3. Dyrektor odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz
właściwe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
4. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
1) nadzór nad zbiorami i ich ewidencjonowaniem oraz nad majątkiem Muzeum;
2) reprezentowanie Muzeum na zewnątrz;
3) przedstawianie właściwym instytucjom i Ministrowi Obrony Narodowej planów
rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków finansowych;
4) wydawanie zarządzeń;
5) nadzór nad kontrolą wewnętrzną;
6) nadzór nad redakcją publikacji muzealnych;
7) wykonywanie uprawnień przewidzianych dla podmiotu, który utworzył bibliotekę,
określonych w odrębnych przepisach;
8) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Muzeum oraz
podejmowanie decyzji wynikających ze stosunku pracy;
9) tworzenie warunków umożliwiających planowanie i realizowanie w Muzeum
zadań obronnych oraz zadań w obszarze zarządzania kryzysowego, określonych
odrębnymi przepisami.
§ 15. Dyrektor zarządza działalnością Muzeum przy pomocy zastępcy, którego
powołuje i odwołuje w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej.
§ 16. 1. Organizację wewnętrzną Muzeum, w tym zakres działania komórek
organizacyjnych i stanowisk pracy, a także zasady ich funkcjonowania, określa
Regulamin Organizacyjny nadawany przez Dyrektora Muzeum, po zasięgnięciu opinii
Ministra Obrony Narodowej oraz opinii działających w Muzeum organizacji
związkowych i stowarzyszeń twórców.
2. Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie właściwym dla
jego nadania.
§ 17. 1. Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do
składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych jest
uprawniony Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania czynności
prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze
instytucji kultury prowadzonym przez Ministra Obrony Narodowej, za wyjątkiem
pełnomocnictw procesowych.
§ 18. 1. Przy Muzeum działa Rada Muzeum.
2. Rada Muzeum liczy 10 członków.
3. Członków Rady Muzeum powołuje Minister Obrony Narodowej.
4. Kadencja członków Rady Muzeum trwa 4 lata.
5. Rada Muzeum działa w zakresie określonym w art. 11 ustawy o muzeach.
 
 
Rozdział 4
Gospodarka finansowa Muzeum
 
 
§ 19. 1. Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych
w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330
i 613, z 2014 r. poz. 768 i 1100 oraz z 2015 r. poz. 4) oraz innych obowiązujących
w tym zakresie przepisach prawa.
2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest, zatwierdzony przez Dyrektora
komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej sprawującej w imieniu
Ministra Obrony Narodowej nadzór nad Muzeum, plan finansowy, z zachowaniem
wysokości dotacji Ministra Obrony Narodowej.
3. Muzeum sporządza plan finansowy na podstawie odrębnych przepisów.
4. Majątek Muzeum wykorzystuje się do realizacji celów wynikających z zakresu
działalności Muzeum.
5. Dyrektor Muzeum zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania
finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie do
zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej.
§ 20. Źródłami finansowana działalności Muzeum są:
1) dotacje przekazywane przez Ministra Obrony Narodowej;
2) przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku
ruchomego;
3) przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
4) dotacje z budżetu jednostek samorządu terytorialnego;
5) środki otrzymywane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
§ 21. 1. Muzeum może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą
w zakresie:
1) wykonywania ekspertyz i wydawania opinii;
2) wykonywania usług konserwatorskich;
3) wykonywania usług fotograficznych, poligraficznych i wydawniczych;
4) sprzedaży publikacji i pamiątek;
5) wynajmu pomieszczeń i powierzchni reklamowych;
6) organizacji konferencji, zjazdów i sympozjów;
7) obsługi ruchu turystycznego.
2. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej wykorzystuje się w celu
finansowania działalności statutowej Muzeum.
 
 
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
 
 
§ 22. Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum dokonuje Minister Obrony
Narodowej, w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących w tym zakresie
przepisach prawa.
§ 23. Zmian statutu dokonuje się w trybie właściwym dla jego nadania.

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..